Få reiser innen investering har vært mer ellevill enn reisen med Bitcoin. For bare noen få år siden kjøpte man en pizza i USA med flere tusener av Bitcoin. Bare noen år senere, i juleferien i fjor, så bikket Bitcoin utrolige $20.000. Det var rekorden så langt, og siden har krypto-valutaen sakte men sikkert gått nedover til dagens nivå på rundt $ 4.000. Mange stiller seg spørsmålet om hva verdien bak denne valutaen er og hvordan en som investor skal stille seg til å investere i denne valutaen. Det er ikke et spørsmål som det er enkelt å svare på. Allikevel er det et aspekt en kan se på som er meget spennende rundt Bitcoin, og det er hypen det førte til. Kanskje gir det oss noen svar.

I perioden hvor internettet først ble kommersialisert på slutten av 1990-tallet kom Dot-Com boblen. Denne finansielle boblen sprakk som vi alle vet. Boblen skjøt i taket da flere og flere firmaer valgte å inkludere .com, web, net og lignende navn i sitt firmanavn. Dette var for å bevisstgjøre investorer om at selskapet nå var med på internettrenden. Allikevel var det mange som ikke engang endret sin bedriftsplan, og heller bare nøyde seg med navneendringen. Dette førte naturligvis til at selskapene ikke kunne levere det investorene betalte for, og krasjet var et faktum.

Det samme fenomenet har gjentatt seg innen hypen rundt kryptovalutaen. Firmaer har lagt til ord som Bitcoin, Blockchain og andre ord som hinter til aktivitet innen krypto-valutaer for å heve sin aksjepris. Igjen har investorene falt rett i baret. Et strålende eksempel er giganten Kodak, som siden 1800-tallet hadde dominert innen fotografi. Deres nektelse hva gjaldt å bli med på den digitale bølgen førte til ekstrem nedgang i verdi. Allikevel, når de annonserte et skifte ved å si at de skulle skape en kryptovaluta, så skjøt aksjeprisen flere hundre prosent opp i været.

Verre eksempler finner vi i selskap som ene og alene endret navnet, uten å endre noen av sine prosesser, og uten engang å love å endre noen av sine prosesser. Her kunne prisene på aksjen stige så mye som tusenvis av prosent. Det var simpelthen en slik desperasjon som vi ikke hadde sett siden Dot-Com boblen. Investorene falt nok engang i baret, og ingen satt igjen med stort mer enn en sur smak i munnen.

Så om det derfor skulle være en lekse hva gjelder Bitcoin, så er det at en må være på alerten. Naturligvis er ikke firmaer som driver med Blockchain det samme som krypto-valutaen, hva gjelder en evaluering av investering. Allikevel er det et stort faretegn at investorene har en slik emosjonell reaksjon når det kommer til sine investeringer. Det tyder på mangel på kunnskap, og heller kjøp basert på psykologi. For å oppsummere, så er det kanskje som Aristoteles en gang hintet til. Et marked hvor en kjøper og selger det samme produktet for flere hundre prosent dyrere den ene dagen enn den andre, det er et marked det virkelig er vanskelig å leve i.